Inviter.no personvernerklæring
Inviter.no tilbyr en skybaser invitasjonsløsning som gjør det mulig å lage online invitasjoner som kan sendes ut per e-post eller SMS. De inviterte vil deretter kunne melde seg på gjennom løsningen, og arrangør kan holde kontroll på hvem som ønsker å delta (heretter omtalt som «løsningen» eller «tjenesten»).
Roller
"Behandlingsansvarlig" og "databehandler" er viktige roller å forstå når det gjelder ansvarsområdet for behandlingen av personopplysningene. Avhengig av formålet, kan vi opptre som en behandlingsansvarlig, databehandler eller begge deler, og har spesifikke ansvarsområder som et resultat av det. Men la oss først se på de ulike definisjonene til de ulike rollene:
- Behandlingsansvarlig; den som bestemmer formålet med behandlingen av personopplysningene og hvilke hjelpemidler som skal brukes. Med "behandling av personopplysninger" menes det enhver bruk av personopplysninger, som innsamling, registrering, sammenstilling, lagring og utlevering eller en kombinasjon av slike bruksområder
- Databehandler; den som behandler personopplysninger på vegne av den behandlingsansvarlige, men ikke på annen måte enn hva som er avtalt med den behandlingsansvarlige
Dette betyr at rollene vil avhenge av formålet. For eksempel:
- Ved Påmelding, vil du måtte gi fra deg personopplysninger slik som det fremkommer av registreringsskjemaet, men minimum navn og e-postadresse. Det er Arrangøren som har det juridiske ansvaret å sørge for at man har hjemmel i lovgivning for å innhente opplysningene (personopplysningsloven §8), men Behandlingsansvaret vil avhenge av hvem som bruker dine personopplysninger. Med dette mener vi:
- Ved Påmelding vil vi bruke din e-postadresse og evt. mobilnummer for å kunne sende deg bekreftelse. Vi er da behandlingsansvarlig og databehandler
- Ved Påmelding vil Arrangøren bruke dine personopplysninger, for å kunne tilrettelegge Arrangementet og kommunisere relevant informasjon. Arrangøren er da behandlingsansvarlig og vi er databehandler
Løsningen skal ikke brukes til å samle inn sensitive personopplysninger, med mindre arrangøren eksplisitt kan begrunne dette med hjemmel i personopplysningsloven § 9 (GDPR Artikkel 9). Skulle du oppleve at arrangøren strider mot gjeldende lovgivning for innsamling av dine opplysninger ber vi deg vennligst kontakte oss.
- Ved besøk i våre løsninger, vil det kunne samles inn personopplysninger via registrering- / kontaktskjema og informasjonskapsler.
- Ved opprettelse av brukerkonto for å få tilgang til Løsningen, vil vi samle inn personopplysningene som behandles for å kunne levere / gjennomføre tjenesten har hjemmel i personopplysningsloven §8a (GDPR Artikkel 6b). Vi operer da både som behandlingsansvarlig og databehandler.
Mer informasjon om hvilke personopplysninger som samles inn, hvordan de brukes og lagres og dine valg og rettigheter vil du finne lenger ned på denne siden. Du kan også bruke menyen på venstre side til å navigere deg mellom avsnittene.
Hvilke personopplysninger har vi og hvordan mottar vi disse
I hovedsak samler vi inn opplysninger om deg når du bruker løsningen. Slike tilfeller er:
- Når du oppretter en brukerprofil. Vi vil her samle inn de personopplysningene som fremkommer i registreringsskjemaet.
- Når du interagerer/ bruker løsningen vil vi samle inn informasjon ved bruk av informasjonskapsler. Dette gir oss opplysninger som IP-adresse gjennom din nettleser.
- Når du bruker løsningen for å sende ut en invitasjon vil opplysningene vi samler inn fremkomme av registreringsskjemaet. Det er hver enkelt arrangør som bestemmer hvilke opplysninger dette vil være. Typiske personopplysninger vil være navn, e-post og eventuelt mobilnummer.
- Hvis du er under 13 år, må du ikke sende inn personopplysninger gjennom Løsningen. Vi oppfordrer alle foreldre og verger til å overvåke barns nettbruk og bidra til å overholde disse retningslinjene. I så tilfellet en arrangør ber om personopplysninger fra barn under 13 år, via Løsningen, skal det foreligge et klart og tydelig samtykke fra foreldre eller verge.
- Når du tar kontakt med oss gjennom e-post, vil vi kunne samle inn personopplysninger som omfatter din kontaktinformasjon. Men dette formål om å kunne besvare din henvendelse.
Hvordan informasjonen din brukes og hvorfor
Vi samler og bruker informasjonen din av ulike grunner, men kun på en slik måte som er forenelig med disse vilkårene. Slike tilfeller kan være:
- For å kunne gi deg tilgang til din brukerprofil
- Kunne behandle din bestilling
- Ta imot og registrere invitasjoner / påmeldinger
- For å gi deg hjelp via kundeservice
- Kommunikasjon der det ikke foreligger krav til samtykke, av typen oppfølging av bestilling, endringer i priser eller andre vesentlige forhold som påvirker forholdet mellom oss og deg
- For interne forretningsformål, som kan hjelpe oss med å forbedre innholdet og funksjonaliteten til Løsningen, for å bedre forstå våre brukere, for å forbedre Løsningen, beskytte mot, identifisere eller adressere urett, å håndheve våre vilkår for bruk
- Ved bruk av informasjonskapsler (herunder cookies og pixler) for å kunne gi deg en bedre brukeropplevelse ved besøk i Løsningen.
- Inviter.no vil aldri selge eller dele din, eller de du inviterer sin e-postadresse med tredjepart. Det eneste unntaket er dersom vi blir pålagt dette av en lokal domstol, eller annen juridisk myndighet. Vi vil kun sende deg e-post for å svare på henvendelser du har gjort til oss, til å formidle deg informasjon om tjenesten, eller dersom vi av en eller annen grunn trenger å kontakte deg.
Hvem vi deler opplysningene dine med og hvorfor
Vi ønsker først og fremst poengtere at vi ikke er i bransjen for å selge dine personopplysninger. Vi anser denne informasjonen å være en viktig del av vårt forhold til deg, og ønsker ikke å misbruke din tillit når du etterlater data i våre løsninger. Derfor vil vi ikke selge personopplysninger til tredjeparter, inkludert tredjepartannonsører.
Det er imidlertid visse forhold der vi kan videreformidle, overføre eller dele dine personlige data med visse tredjeparter uten ytterligere varsel til deg, som angitt nedenfor
- Ved et salg av Selskapet, fusjon, omorganisering, oppløsning eller lignende hendelse, kan personopplysninger være en del av de overførte eiendeler. Du vil bli varslet via e-post og/eller en fremtredende melding i Løsningen hvis en transaksjon finner sted, samt eventuelle valg du måtte ha om dine personopplysninger
- Vi kan også dele dine personopplysninger med våre moder-, datter- og/eller andre tilknyttede selskaper til formål som kun er i samsvar med disse retningslinjene. Dette for å kunne levere, drifte og utvikle Løsningen. Selskapene skal kun ha rimelig tilgang til opplysningene der det anses nødvendig.
- Tredjepartsleverandører som leverer innholdstjenester i Løsningen (de er da databehandlere), slik som server-hosting av våre servere for å sikre stabil IT-drift, back-up lagring og databasetjenester eller SMS-tjenester. Vi vil holde alle databehandleravtaler med slike selskaper og sørge for at de kun får tilgang til personopplysninger til de formål som er oppgitt i disse retningslinjene og at de følger enhver lov om personvern og EUs forordning 2016/679
- Vi kan dele dine personopplysninger ved engasjement av markedsføringsbyråer, men kun i samsvar med disse retningslinjene og iht. enhver gjeldende lov om personvern og EUs forordning 2016/679. Dette inkluderer blant annet at ditt samtykke må være gitt hvis denne type selskap tas i bruk
- Vi deler deltageres personopplysninger med arrangørene, i samsvar med disse retningslinjer og våre vilkår for betingelser og bruk. Arrangøren er i et slikt tilfellet behandlingsansvarlig da det er de som bestemmer personopplysningene som må oppgis i registreringsskjemaet og således juridisk ansvarlig til å bruke personopplysningene iht. det formålet som de oppgis til.
Inviter.no er ikke ansvarlige for behandlingen av personopplysningene til arrangøren med hensyn til deltagerens personopplysninger. Det er viktig at du, som deltager, gjennomgår de gjeldende retningslinjene til arrangørene før du registrer dine opplysninger.
- Tredjeparts komponenter for sporing av brukeratferd o.l. Dette innebærer bruk av informasjonskapsler.
- Juridiske årsaker som f.eks. stevninger eller anmodning fra en domstol eller en statlig etat, eller i god tro om at en slik handling er nødvendig for å
- beskytte eller forsvare våre rettigheter, interesser eller eiendom eller for tredjeparter
- forebygge eller undersøke mulig forseelse i forbindelse med Løsningen
- handle i nødstilfeller for å beskytte den personlige sikkerhet for brukere av Løsning eller offentligheten
- beskytte mot juridisk ansvar.
Dine valg og rettigheter
Valgmuligheter
Du har flere valgmuligheter når det gjelder å trekke dine samtykker. Nedenfor følger informasjon om hvordan du kan gjøre dette:
- Dette er ikke direkte et trekk av samtykke, men du kan velge å begrense de opplysningene du oppgir. Dette kan f.eks. være å oppgi telefonnummer til et sentralbord eller bruke e-postadresse som ikke er din personlige epost (f.eks. post@bedrift.no). Hvis du velger å ikke oppgi personopplysninger eller begrense disse, vil du kanskje ikke kunne bruke en bestemt funksjon i Løsningen. For eksempel, for å registrere en brukerkonto, sende invitasjon gjennom SMS, vil ditt navn og e-postadresse vil være nødvendig.
- Du kan deaktivere informasjonskapsler og annet sporingsverktøy.
- For å ikke motta markedsføringsmateriell fra en arrangør, vil du måtte ta kontakt med den aktuelle arrangøren, hvis det ikke finnes instrukser i utsendelsen for hvordan du kan melde deg av slik kommunikasjon.
- Visse utsendelser er automatisert og kan f.eks. være utsendelse av kvittering, oppdateringer vedrørende arrangementet. Derfor, uavhengig om du har trukket samtykke for tidligere utsendelser, vil du fortsatt kunne motta denne type kommunikasjon da det er direkte relatert til nye aktiviteter du foretar deg via Løsningen.
Du kan slutte å motta denne type e-poster bare ved å kontakte oss. Ved å slutte å motta all elektronisk kommunikasjon, risikerer du å ikke motta viktig informasjon som beskrevet i disse retningslinjene. Vi anbefaler ikke at du gjør dette med mindre du planlegger å ikke lenger bruke Løsningen, ikke for tiden skal arrangere et arrangement eller ikke lenger har tilkobling til andre arrangementer og vil ikke ha behov for å motta videre kommunikasjon fra oss eller gjennom Løsningen.
Rettigheter
Du har også rettigheter vedrørende hvordan personopplysningene dine brukes. Nedenfor ser du disse:
- Retten til å motsette deg at vi behandler opplysningene dine.
- Retten til å be om at opplysningene dine blir slettet eller at videre bruk av dem begrenses.
- Retten til å be om en kopi av informasjonen vi har om deg.
- Retten til å korrigere, endre eller oppdatere informasjon gitt fra deg i forbindelse ved en påmelding (kontakt arrangøren) eller din konto-informasjon (hvis du har en konto hos oss, kan du også gjøre dette ved å logge inn og oppdatere informasjonen din).
- Retten til å bestride alle slags automatiserte beslutninger vi tar om deg. En automatisert beslutning er en beslutning som tas uten menneskelig inngripen og som har juridiske konsekvenser (f.eks. kredittsjekk). Vi bruker vanligvis ikke automatisert beslutningstaking, men hvis vi gjør det vil vi informere om det når slike beslutninger tas.
For å utøve de ovennevnte rettighetene må du sende oss en skriftlig henvendelse til kontakt@inviter.no. Vær oppmerksom på at alle forespørsler blir nøye vurdert, og det kan være rettighetene varierer etter hvor du bor og eventuelt juridiske krav stilt til oss. Vi kan derfor ikke nødvendigvis ha mulighet til å etterkomme anmodningen din. Hvis dette skulle være tilfelle, vil vi forklare deg hvorfor.
Hvordan lagrer vi- og hvor lenge tar vi vare på din informasjon
Vi har og vil alltid sørge for å ha de nødvendige sikkerhetstiltakene for å beskytte de personligopplysninger som samles inn via Løsningen fra tap, misbruk, uautorisert tilgang, utilsiktet avsløring, endring og ødeleggelse.
Selv om vi har implementert sikkerhetstiltak for å beskytte dine opplysninger, vær oppmerksom på at ikke noe sikkerhetssystem er ugjennomtrengelig. Således kan vi ikke garantere at data er helt trygt fra inntrenging av andre under overføring av slik data via Internett eller mens lagret på våre systemer. Derfor bør du ta spesiell omsorg i å bestemme hvilken informasjon du sender til oss elektronisk.
Vi kan beholde og lagre dine opplysninger så lenge du fortsetter å bruke Løsningen, i tråd med det formålet som er beskrevet i vår personvernerklæring. Personopplysninger vil bli slettet når formålet ikke lenger er tilstede. Vi kan imidlertid oppbevare enkelte personopplysninger i en ekstra periode som er tillatt eller påkrevd under gjeldende lovgivning (f.eks. oppbevaring av betalingstransaksjoner iht. lov om hvitvasking). Selv om vi sletter dine personlige data fra Løsningen kan det vedvare på backup-disk. Vi vil også sørge for at disse slettes / destrueres, men med høyde for at det er en lenger prosess.
Unntakstilfeller
Vår personvernerklæring gjelder ikke personopplysninger som du oppgir / deler til en annen bruker eller besøkende gjennom Løsningen til arrangører på arrangementet sider eller informasjon lagt ut av deg til alle offentlige områder av Løsningen.
Disse retningslinjene gjelder bare bruk av våre løsninger. Eksempelvis kan invitasjoner inneholde lenker til andre nettsteder som ikke drives eller kontrolleres av inviter.no ("tredjepartsnettsteder"). Vi foreslår at du kontakter disse nettstedene direkte for informasjon om deres retningslinjer og personvernerklæring.
I et kontinuerlig forsøk på å bedre forstå og betjene brukerne av Løsningen, vil vi kompilere personopplysninger for å kunne føre statistikk for bruk av våre løsninger. Denne informasjonen vil ikke kunne brukes for å identifisere enkeltpersoner og anses derfor som ikke-personlig data i denne personvernerklæringen.